Skip to content

2000-luvun elokuvat

joulukuu 26, 2009

Koetin muistella ensimmäisen vuosikymmenen parhaita elokuvia. Siitä hankala vuosikymmen, että olin vielä niin nuori. Olen tietysti nuori vieläkin, mutta vuosikymmen oli minulle tavallaan "aikuistumisen" vuosikymmen, joten moneen elokuvaan on entistä hankalampi suhtautua "objektiivisen subjektiivisesti". Lisäksi poppielokuva ja "taide-elokuvan" viimeiset pyristelyt ovat aikamoisessa ristipaineessa. Mutta kaikki tämä lienee selvää muutenkin.

Muutamia varsin keskeisiä juttuja minulta on vielä katsomatta, ne saattaisivat hyvinkin kiilata listalle (joka tosin on aika laaja jo nytkin, en jaksa tiivistää väkisin). Näitä ovat ainakin Sokurovin 2000-luvun leffat, Fincherin Zodiac, Zvyagintsevin Izgnanie, Guy Maddinin leffat, Miiken Gozu, Hadzihalilovicin Innocence, Bigelowin Hurt Locker, McQueenin Hunger… ja siihen päälle tietysti tulevien vuosien aikana löytyvät vaietut kulttijutut. Lisäksi leffat ovat listalla vähän minkä kielisellä nimellä sattuu.

[edit:] Nyt myös Innocence katsottu, se on oikein hyvä ja menee helposti listalle.

Werckmeister harmóniák
Sånger från andra våningen
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
In the Mood for Love
La Pianiste
4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile
Viisi vuodenaikaa
Vozvrarashchenie
The Pervert’s Guide to Cinema
Yi yi
The Limits of Control
Casino Royale
Spirited Away
Amélie
Miami Vice
Rautakolmonen
Mies vailla menneisyyttä
The Bad Education
The White Diamond
Grizzly Man
Collateral
The New World
Tideland
Closer
Dogville
Innocence
Synecdoche, New York
Seom
Kill Bill
Ja äitiäs kanssa
Antichrist
Battle Royale
A History of Violence
Meri sisälläni
Amores Perros
Dancer in the Dark
Mr. Lonely
Sideways
Irréversible
District 9
Donnie Darko
Ghost in the Shell 2: Innocence
Spider
Mulholland Drive
Muukalainen
V for Vendetta
Oldboy
There Will Be Blood
No Country for Old Men
Adaptation
Kiss Kiss Bang Bang
Control

Advertisements
16 kommenttia leave one →
  1. Nimetön permalink
    joulukuu 26, 2009 6:46 pm

    Eikös ens vuosi kannattais vielä ootella ja tsekata 🙂 ?
    -TH

    • joulukuu 26, 2009 8:08 pm

      Yleinen käsitys lienee, että tasavuosi on aina seuraavan vuosikymmenen ensimmäinen vuosi. Eli 2000-luku alkoi vuodesta 2000 ja sen viimeinen vuosi on 2009, 10 vuotta. 2010 on 2010-luvun ensimmäinen vuosi jne. Esimerkiksi vuosi 2000 ei kuulunut enää 90-lukuun.

      • Nimetön permalink
        joulukuu 27, 2009 8:48 am

        Näin toki on. Sinänsä omituista tosin on, ettei vuotta 0 ollut.
        -TH

      • Nimetön permalink
        joulukuu 27, 2009 8:48 am

        Näin toki on. Sinänsä omituista tosin on, ettei vuotta 0 ollut.
        -TH

    • joulukuu 26, 2009 8:08 pm

      Yleinen käsitys lienee, että tasavuosi on aina seuraavan vuosikymmenen ensimmäinen vuosi. Eli 2000-luku alkoi vuodesta 2000 ja sen viimeinen vuosi on 2009, 10 vuotta. 2010 on 2010-luvun ensimmäinen vuosi jne. Esimerkiksi vuosi 2000 ei kuulunut enää 90-lukuun.

  2. Nimetön permalink
    joulukuu 26, 2009 6:46 pm

    Eikös ens vuosi kannattais vielä ootella ja tsekata 🙂 ?
    -TH

  3. Nimetön permalink
    joulukuu 29, 2009 2:58 pm

    WTF!
    …kuten nuoriso sen lyhentää…tai lyhensi joskus viisi vuotta sitten…
    Onko Miami Vice mielestäsi oikeasti hyvä? Joulupäivänä katsoin tellusta, ja Farrellin viiksiä lukuunottamatta aika tylsää oli.
    Amerikkalaisista tykkään listallasi mainittujen ohella aika lailla Spielbergin Munich- leffasta. Oletko nähnyt?
    Briteistä puuttuu Michael Winterbottomin tuotanto, esim. 24 hour party people. Kaikkihan siitä tykkää, right? Mites Mike Leigh / Ken Loach?
    Entäs Batmanit?
    -Joonas S.

    • joulukuu 29, 2009 5:35 pm

      Re: WTF!
      Miamista olin tätä mieltä kun katsoin sen: http://neliapina.livejournal.com/396748.html
      Munichin olen nähnyt, Spielberg nyt on aina vähän niin ja näin sen moralisminsa kanssa. Ihan viihdyttävä leffa se oli, ei vain tullut mieleen listaa laatiessa.
      24 Hour Party People on ihan okei ja hyvät musat, se on sellainen anekdoottileffa joka ratsastaa skenellä. Ei siinä mitään erityisen säväyttävää ollut, mutta olisihan sen voinut listata. En muistanut. 9 Songs on skeidaa ja Tristram Shandy aika kädenlämpöinen. Muita Winterbottomeja en ole nähnyt. Pidän sitä aika viihdeohjaajana.
      Loachilta en ole nähnyt mitään. Epäilyttää aina etukäteen noi uudet brittileffat, että onko niissä muutakin kuin ihmissuhdedialogia. Leighissä on vähän sama. Naked on toisaalta keskimäärin lempielokuviani, mutta se johtuu dialogin epäarkisuudesta (ja kai se pitkälle onkin improvisoitu). Mutta sitähän ei olekaan tehty 2000-luvulla. Vera Draken olen 2000-luvun Leigheistä nähnyt, mutta se on aika yhdentekevä moraaliongelmaviritelmä.

      • joulukuu 29, 2009 5:37 pm

        Re: WTF!
        Ai niin. Uusissa Batmaneissa ei ole mitään muuta hyvää kuin Jokeri, mutta en viitsi sen vuoksi listata. Se jälkimmäinen Batman on ihan hel-vetin raskassoutuista töhnää ja ainakin mää toivoin koko ajan, että Jokeri tappaisi aivan kaikki. Ensimmäisessä ei sitten ole edes Jokeria.

      • joulukuu 29, 2009 5:37 pm

        Re: WTF!
        Ai niin. Uusissa Batmaneissa ei ole mitään muuta hyvää kuin Jokeri, mutta en viitsi sen vuoksi listata. Se jälkimmäinen Batman on ihan hel-vetin raskassoutuista töhnää ja ainakin mää toivoin koko ajan, että Jokeri tappaisi aivan kaikki. Ensimmäisessä ei sitten ole edes Jokeria.

      • Nimetön permalink
        joulukuu 29, 2009 8:17 pm

        Re: WTF!
        Joo, no luit kyllä mielestäni varsin jähmeään ja tehdasmaiseen tusinatavaraan (Miami Vice) melkoisia ylitulkintoja. Mutta hyvä niin, olen iloinen puolestasi, jos niitä löydät. Tunnustan, että en ole myöskään kasari-tv-sarjan ystävä ja olen aina kummastellut kriitikoita, jotka ihastelevat sen kuvallista tyyliä.
        Mielipide-eroista kiistelen tämän verran:
        Winterbottom ei ole viihdeohjaaja. Jos olisikin, niin arvostaisin silti, ihan tuotannon (keskenään) erilaisuuden ja yllättävyyden suhteen, mutta minun mielestäni kaveri on niitä nykyohjaajia, joilla on oma tyylinsä, omanlainen estetiikkansa.
        Puolet leffoista on 75-prosenttisesti heikkoja ja huolimattomasti kirjoitettuja (kuten viimeisin ”Genova”), mutta jotain ideaa niissä aina on. Jotain elävää ja vilpittömyydessään suoraan puhuttelevaa. Myös epäonnistumisen kosiskelua ja tietynlaista puolivalmiutta, mikä ei yleensä minua innosta (ehkä siksi että koen sen liian taidekoulumaiseksi ja tavallaan ylimieliseksi). Jotenkin Winterbottomin kohdalla toimii.
        Esim. ”Wonderland” ja puolidokkari ”In this World” on pirun hienoja.
        Mutta kirjoitinpa kömpelösti ja sekavasti. (Ei ole minusta elokuvaesseistiksi.)

      • joulukuu 30, 2009 8:52 am

        Re: WTF!
        niin no mikä nyt on ylitulkintaa: sen tiedän, että jos hollywoodissa on harvoja ohjaajia, jotka tekevat oikeita elokuvia, niin yksi näistä on michael mann. ei silti, en minä ole ainoa jonka vuosikymmenen parhaat leffat -listalta se löytyy. se on tietysti täysin postmoderni elokuva ja pelaa tiettyä poliiskliseekuvastoa ja -toposta vasten. mannin estetiikka toimii ylipäänsä näin. se pyrkii ottamaan viileän tyylikkään kaupunkikuvaston vakavasti. ei tuota viceä tunnu kovinkaan moni tajuavan, jengi katsoo sitä täysin väärin ja vailla tarvittavaa herkkyyttä. se ei sinänsä ole katsojan vika. se ei varsinaisesti ole esimerkiksi jännitys/toimintaelokuva tai juonielokuva.
        alkuperäistä sarjaa en ole katsonut jaksoakaan.

      • joulukuu 30, 2009 8:52 am

        Re: WTF!
        niin no mikä nyt on ylitulkintaa: sen tiedän, että jos hollywoodissa on harvoja ohjaajia, jotka tekevat oikeita elokuvia, niin yksi näistä on michael mann. ei silti, en minä ole ainoa jonka vuosikymmenen parhaat leffat -listalta se löytyy. se on tietysti täysin postmoderni elokuva ja pelaa tiettyä poliiskliseekuvastoa ja -toposta vasten. mannin estetiikka toimii ylipäänsä näin. se pyrkii ottamaan viileän tyylikkään kaupunkikuvaston vakavasti. ei tuota viceä tunnu kovinkaan moni tajuavan, jengi katsoo sitä täysin väärin ja vailla tarvittavaa herkkyyttä. se ei sinänsä ole katsojan vika. se ei varsinaisesti ole esimerkiksi jännitys/toimintaelokuva tai juonielokuva.
        alkuperäistä sarjaa en ole katsonut jaksoakaan.

      • Nimetön permalink
        joulukuu 29, 2009 8:17 pm

        Re: WTF!
        Joo, no luit kyllä mielestäni varsin jähmeään ja tehdasmaiseen tusinatavaraan (Miami Vice) melkoisia ylitulkintoja. Mutta hyvä niin, olen iloinen puolestasi, jos niitä löydät. Tunnustan, että en ole myöskään kasari-tv-sarjan ystävä ja olen aina kummastellut kriitikoita, jotka ihastelevat sen kuvallista tyyliä.
        Mielipide-eroista kiistelen tämän verran:
        Winterbottom ei ole viihdeohjaaja. Jos olisikin, niin arvostaisin silti, ihan tuotannon (keskenään) erilaisuuden ja yllättävyyden suhteen, mutta minun mielestäni kaveri on niitä nykyohjaajia, joilla on oma tyylinsä, omanlainen estetiikkansa.
        Puolet leffoista on 75-prosenttisesti heikkoja ja huolimattomasti kirjoitettuja (kuten viimeisin ”Genova”), mutta jotain ideaa niissä aina on. Jotain elävää ja vilpittömyydessään suoraan puhuttelevaa. Myös epäonnistumisen kosiskelua ja tietynlaista puolivalmiutta, mikä ei yleensä minua innosta (ehkä siksi että koen sen liian taidekoulumaiseksi ja tavallaan ylimieliseksi). Jotenkin Winterbottomin kohdalla toimii.
        Esim. ”Wonderland” ja puolidokkari ”In this World” on pirun hienoja.
        Mutta kirjoitinpa kömpelösti ja sekavasti. (Ei ole minusta elokuvaesseistiksi.)

    • joulukuu 29, 2009 5:35 pm

      Re: WTF!
      Miamista olin tätä mieltä kun katsoin sen: http://neliapina.livejournal.com/396748.html
      Munichin olen nähnyt, Spielberg nyt on aina vähän niin ja näin sen moralisminsa kanssa. Ihan viihdyttävä leffa se oli, ei vain tullut mieleen listaa laatiessa.
      24 Hour Party People on ihan okei ja hyvät musat, se on sellainen anekdoottileffa joka ratsastaa skenellä. Ei siinä mitään erityisen säväyttävää ollut, mutta olisihan sen voinut listata. En muistanut. 9 Songs on skeidaa ja Tristram Shandy aika kädenlämpöinen. Muita Winterbottomeja en ole nähnyt. Pidän sitä aika viihdeohjaajana.
      Loachilta en ole nähnyt mitään. Epäilyttää aina etukäteen noi uudet brittileffat, että onko niissä muutakin kuin ihmissuhdedialogia. Leighissä on vähän sama. Naked on toisaalta keskimäärin lempielokuviani, mutta se johtuu dialogin epäarkisuudesta (ja kai se pitkälle onkin improvisoitu). Mutta sitähän ei olekaan tehty 2000-luvulla. Vera Draken olen 2000-luvun Leigheistä nähnyt, mutta se on aika yhdentekevä moraaliongelmaviritelmä.

  4. Nimetön permalink
    joulukuu 29, 2009 2:58 pm

    WTF!
    …kuten nuoriso sen lyhentää…tai lyhensi joskus viisi vuotta sitten…
    Onko Miami Vice mielestäsi oikeasti hyvä? Joulupäivänä katsoin tellusta, ja Farrellin viiksiä lukuunottamatta aika tylsää oli.
    Amerikkalaisista tykkään listallasi mainittujen ohella aika lailla Spielbergin Munich- leffasta. Oletko nähnyt?
    Briteistä puuttuu Michael Winterbottomin tuotanto, esim. 24 hour party people. Kaikkihan siitä tykkää, right? Mites Mike Leigh / Ken Loach?
    Entäs Batmanit?
    -Joonas S.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: