Skip to content

Ihmebantu

heinäkuu 14, 2009

On mielestäni ilmiselvää, että Ihmebantu on Pasilan ohella ainoa looginen askel suomalaiselle televisiohuumorille ja luulen myös kaikkien aikaansa seuraavien olevan sarjasta tietoisia; sitä katsoessa on kuin kotonaan. Siksi en ole aiemmin kirjoittanut siitä mitään. Mutta kuulin juuri, että sarja on herättänyt jonkin verran närää ja hämmennystä, kun jossain toisessa todellisuudessa elävät ihmiset eivät ymmärrä mistä on kysymys. Esimerkiksi Tommi Korpelan pitkiä monologeja luullaan oikean Tommi Korpelan aidoiksi mielipiteiksi. Lisäksi on plagiaattisyytös, joka pitänee myös kutinsa.

Ihmebantu tavoittaa ajan audiovisuaalisen tendenssin siinä missä Pasila sanallis-meemillisen satiirisuuden. Bantu tekee toisinaan myös jälkimmäisen, mutta ei niin nuorekkaasti ja ”kadulla olevasti” kuin Pasila. Toisaalta Pasila toistaa enemmän itseään, siinä on huomattavan paljon enemmän löysää ja se on pinnan alla varsin perinteinen, hahmovetoinen sarja. Löysää on myös Bantussa, mutta sarja on vain 7-osainen, minkä lisäksi se on nivelletty hyvin yhtenäiseksi, jopa hieman rihmastomaiseksi (köhh). Jaksot ja sketsit sulavat välähdyksellisesti toisiinsa, mikä muokkaa sarjasta oikeastaan yhden suuren edestakaisen painajaisen. Vahvan jatkuvuuden loi myös Studio Julmahuvi (ja saman porukan Toini ja Heikki Haaman Show ennen sitä), joskin erilaisin keinoin. Ihmebantun taustalta löytyykin – ainakin käsikirjoituskiitosten tasolla – koko Julmahuvi-porukka, vaikka päävastuu on Jani Volasella (joka on myös Pasilan Pöysti…) ja Tommi Korpelalla.

Kesken alkavia sketsejä, omituista ambient-huminaa ja puuroutuvia puheklippejä taustalla, YouTube-videokuvan tasoisia lynchiläisiä välileikkauksia ja mihinkään liittymättömiä hämäriä videoklippejä, englantilaisvaikutteisia sketsejä jotka eivät välttämättä edes pyri naurattamaan, ainoastaan tekemään olon kiusalliseksi tai sietämättömäksi. Tai ehkä Ihmebantun tapauksessa lähinnä hämmentyneeksi; se ei edusta niinkään Office -tyylistä sosiaalisesti sietämättömen tilanteiden rakentamista, vaan surrealistisempaa ja alitajuisempaa levottomuutta, jonka ympäristössä voi tapahtua periaatteessa mitä hyvänsä ja johon voi non sequitureina sulattaa mitä hyvänsä. Samalla periaatteella toimii esimerkiksi moderni kollaasirunous, rap-musiikki ja internet-huumori, joten luulisi tällaisen touhun olevan suomalaisillekin tuttua perustodellisuutta. 

Kalle Kinnunen huomasi, ilmeisesti myös aivan oikein, että Ihmebantu on jonkinlainen kopio englantilaisesta Jam -sarjasta (vuodelta 2000, nerokkaan Chris Morrisin touhuja). Kinnusen juttu kannattaa lukea ihan jo sen vuoksi, että se tuntuisi esittelevän varsin hyvin Jamin, jota en itse ole vielä katsonut, mutta jonka tulen kyllä katsomaan. Jutun ja YouTube -klippien perusteella Ihmebantu on selkeästi Jamista vaikuttunut. Oikeastaan se on käännös: englantilaisesta todellisuudesta suomalaiseen todellisuuteen. Varsinaisesti en ymmärrä Kinnusen närkästystä, sillä tällaisesta lainaamisesta ja toisiin konteksteihin siirtämisestä on kaikessa taiteessa kysymys. Erityisesti juuri kollaasirunoudessa, räpissä ja nettihuumorissa. Joten miksei myös televisiohuumorissa? Sitä paitsi ainakin itseäni jokainen Ihmebantun jakso on huvittanut ja innostanut, eikä suomalaisessa televisiossa ole vastaavaa ennen nähty. Samalla pitänee muistaa, että Studio Julmahuvi teki aikoinaan aivan saman lainatessaan tai jalostaessaan, miten vain, The Day Today -sarjaa, joka on muuten niin ikään Chris Morrisin käsialaa.

Korjaan: ymmärrän kyllä Kinnusen näkemyksen, mutta se nojaa vanhaan, konservatiiviseen ja melko käyttökelvottomaan ajatukseen alkuperäisen pyhyydestä.

Tätä lukiessa 7-osaista sarjaa on kaksi osaa jäljellä. Aiemmat jaksot voi katsoa Yle Areenasta, jos tv-lupa on maksettu (sillä ärsyttävänä lisäpiirteenä Areena vaatii tv-lupamaksukoodin K-15 -ohjelmia katsoessa). Joitain jaksoja löytyy myös torrent-trackereilla, jos ei jaksa byrokratiaa ja vanhentuneita lakeja.

Mainokset
12 kommenttia leave one →
  1. Nimetön permalink
    heinäkuu 16, 2009 8:31 pm

    Viittaus puuttuu
    Mun näkökulmasta (http://samizdat.info/kuva/2009/05/julmahuvin-seuraava-proggis-jam/) ongelma ei ole lainaamisessa, ongelma on lähdeviitteen puutteessa. Jos aihepiiri on kovin samanlainen, lähestymiskulma on kovin samanlainen ja vielä audiovisuaalinen toteutuskin on kovin samanlainen, niin… what’s the point? Kai sitä jotenkin olettaisi alkuperäistä/edeltäjää kommentoitavan, modifioitavan, paranneltavan.
    Olli

    • heinäkuu 16, 2009 9:16 pm

      Re: Viittaus puuttuu
      on se mun mielestäni aika selkeästi erilainen kuitenkin loppupeleissä sisällöltään. paikoin ihmebantu on paljon hauskempi kuin jam. paikoin toisin päin. ja tietenkin bantu kuvastaa suomalaista kulttuuria (esim. ne monologit, joita monet dissaa, mun mielestä ne on parasta koko sarjassa), mitä taasen jam ei tee muuten kuin anglokulttuurikasvaimen kautta.
      se nyt on tavallaan vain uusi formaatti. ei sitä tarvitse perustella. ei me eletä missään dialektisen mallin darwinismissa, ainakaan toivoakseni.

      • heinäkuu 16, 2009 9:21 pm

        Re: Viittaus puuttuu
        mut joo tuo visuaalinen apparaatti olisi voitu vetää ihan huolella erilaiseksi, vähän turhankin varman päälle tehty varsinkin kun tuo jam-viitepiste on olemassa. ja mun mielestäni jam puolestaan veti sen lynchiltä ja chris cunninghamilta ja jenkkiarthousesta jne. sinänsä jo se, että ne tuo tuon mallin suomeen, oikeuttaa koko projektin.

      • heinäkuu 16, 2009 9:21 pm

        Re: Viittaus puuttuu
        mut joo tuo visuaalinen apparaatti olisi voitu vetää ihan huolella erilaiseksi, vähän turhankin varman päälle tehty varsinkin kun tuo jam-viitepiste on olemassa. ja mun mielestäni jam puolestaan veti sen lynchiltä ja chris cunninghamilta ja jenkkiarthousesta jne. sinänsä jo se, että ne tuo tuon mallin suomeen, oikeuttaa koko projektin.

    • heinäkuu 16, 2009 9:16 pm

      Re: Viittaus puuttuu
      on se mun mielestäni aika selkeästi erilainen kuitenkin loppupeleissä sisällöltään. paikoin ihmebantu on paljon hauskempi kuin jam. paikoin toisin päin. ja tietenkin bantu kuvastaa suomalaista kulttuuria (esim. ne monologit, joita monet dissaa, mun mielestä ne on parasta koko sarjassa), mitä taasen jam ei tee muuten kuin anglokulttuurikasvaimen kautta.
      se nyt on tavallaan vain uusi formaatti. ei sitä tarvitse perustella. ei me eletä missään dialektisen mallin darwinismissa, ainakaan toivoakseni.

    • Nimetön permalink
      heinäkuu 20, 2009 1:41 pm

      Re: Viittaus puuttuu
      Olisiko ohjelman alku- tai lopputeksteissä pitänyt sanoa että ”kiitos inspiksestä Morrisille”. Lukemissani artikkeleissa ei kysytty mistä vaikutteet on tulleet, ennenkuin hesarin viimeisessä artikkelissa. En myöskään usko että mainoskampanja ”Ihmebantu hakee fiiliksiä JAMistä” olisi ollut sen parempi idea. Väittäisin että jollain tavalla nettiin sujautetut ennakkopätkät olivat tällaista mainontaa.
      Itse kyllä näen visuaalisuuden ja äänimaailman samankaltaisuuksissa myös vissejä eroja, keinoja joita ei JAMissa ole käytetty.
      Se on jännä miten monet ryntäävät kommentoimaan ohjelman visuaalista tyyliä kuin olisivat jonkinmoisia asiantuntijoita, K.Kinnunen mukaanlukien, mutta kun tarkemmin katsoo sarjan käyttämiä keinoja niin huomataan kyllä myös eroja siinä missä yhtäläisyyksiäkin.
      Luulen että jos mm. niitä turvakamerajuttuja ei olisi laitettu nettiin etukäteen, reaktio olisi ollut pienempi. Tosin itse näen niissä myös samaa kuin julmahuvin välipätkissä..
      Tällainen leimaaminen tuntuu rasittavalta tässä tilanteessa, koska se keskustelu pitäisi viedä laajemmalle tasolle, esim. suomalaisissa elokuvissa tai musiikissa.
      .z.

      • Nimetön permalink
        heinäkuu 21, 2009 5:54 am

        Re: Viittaus puuttuu
        Ihan totta: myös eroja huomataan.
        Enkä ihan varsinaisesti tajua, miten ad hominem Kallen mielipiteestä negatoisi sen, että IB:n Morris-viba on (vielä) vahvempi kuin Julmiksen aiemmissa proggiksissa – plus että IB:n tekijäjoukko on osin eri.
        Oma ”onpa Jam” -olo syntyi Vemparenin ja ensimmäisen sketsin pohjalta, joten nettiin tungetut turvakamerajutut mielipidevaikuttajina voit tunkea esim. hanuriin.
        Ja eksplikoi toki näkemäsi vissit erot.
        Olli

      • Nimetön permalink
        heinäkuu 21, 2009 8:08 am

        Re: Viittaus puuttuu
        En omista hanuria, ja vaikka omistaisin en haluaisi tärvellä soitinta tunkemalla sinne jotain; edes omia ennakkokäsityksiäni.
        seuraa ei sisällöllisiä huomautuksia, kun kerran pyysit. Ja nyt siis vain muotoon liittyen:
        Esimerkiksi jaksojen aluissa ja lopuissa on räpsähtäviä ”vanha tv lähetys” tms. efektin kautta näytettyjä välähdyksiä tulevista sketseistä. Tämä on toistuva, hyvin silmille pomppiva muotokeino, jollaista JAMissa ei ole. Muutenkin Ihmebantu nojaa mielestäni enemmän räpsyihin, siinä missä Jam on kauttaaltaan liukuva.
        Ihmebantun kuvaustyyli on enimmäkseen staattisempaa, missä JAM vaikuttaa joskus olevan kokonaan steady-camilla tai kiskoilta kuvattu (kauttaaltaan leijuva fiilis), huomioimatta yhden kuvan juttuja, lyhyet haastikset/turvakamerat.. Ihmebantussa on myös näillä ”välikkeillä” jokin funktio – välillä ne ovat omia sketsejään, vaikea erottaa mikä on siirtymä, mikä sketsi – ainakin sillointällöin. Jamissa oli selkeämpää siirtymä/sketsi erottelu, koska siirtymät olivat vaikeasti hahmotettavia kuvia tai esim. joku sorsan pää. Tosin löytyy Jamistakin lyhytiä, siirtymäsketsejä, esim youtubessa oleva intialainen ravintola..
        Ihmebantussa on käytetty voice overina Korpelan ja muiden monologeja, asiaan liittymättömien kuvien päällä, joissa kuitenkin kokoajan tapahtuu jotain, jotka ovat itsenäisiä sketsejä jo sinänsä. Tällaista ei mielestäni myöskään ollut JAMissa. en tosin mene takuuseen.
        Mielestäni juuri Vemparen, Treffisketsit ja piitkät monologit ovat esimerkkejä ei-JAM tyylistä. Lyhyiden dokkareiden lisäksi JAMissä ei ole noin suoraa tv-rip offia.. JAMissa on aina se alkuruno mutta sellaiselle tasolle bantu ei koskaan siirtynyt, samoin JAMissa taitaa olla yksi sketsi missä mies puhuu kameralle ja valittaa (tai nyt muistan vain yhden), mutta sekin oli enemmän tällainen 90-luvun musiikkivideotyylinen sketsi. Monologit ihmebantussa erittäin dominoiva osa tyyliä.
        Tietenkin myös se seikka, joka on monissa keskusteluissa tullut esille, että ei JAM keksinyt tyyliään itse, Morris on varmana katsonut, niinkuin monet muutkin, David Lynchin lyhytelokuvia(ja pitkiä) jotka ovat sekoittaneet onnistuneesti ahdistavuutta ja naurua. Mutta ihmebantu ei lähentele sitä rajaa, vaan jää vielä JAMin taakse. synkkyydessä siis.
        Tosin nämä kaikki seikat ovat täysin irrelevantteja suhteessa sisältöön, joista JAMia muistuttavia ovat hauta/kuolema aiheiset, kooma-maskotti..synkemmät aiheet. Sarjoissa on samaa. En siis väitä, etteikö JAM olisi hyvinkin samankaltainen, pointtini on, ettei kyse mielestäni ole kopioinnista sen enempää kun monissa muissakaan vahvatyylissä tuotteissa.
        zzz

      • Nimetön permalink
        heinäkuu 21, 2009 8:08 am

        Re: Viittaus puuttuu
        En omista hanuria, ja vaikka omistaisin en haluaisi tärvellä soitinta tunkemalla sinne jotain; edes omia ennakkokäsityksiäni.
        seuraa ei sisällöllisiä huomautuksia, kun kerran pyysit. Ja nyt siis vain muotoon liittyen:
        Esimerkiksi jaksojen aluissa ja lopuissa on räpsähtäviä ”vanha tv lähetys” tms. efektin kautta näytettyjä välähdyksiä tulevista sketseistä. Tämä on toistuva, hyvin silmille pomppiva muotokeino, jollaista JAMissa ei ole. Muutenkin Ihmebantu nojaa mielestäni enemmän räpsyihin, siinä missä Jam on kauttaaltaan liukuva.
        Ihmebantun kuvaustyyli on enimmäkseen staattisempaa, missä JAM vaikuttaa joskus olevan kokonaan steady-camilla tai kiskoilta kuvattu (kauttaaltaan leijuva fiilis), huomioimatta yhden kuvan juttuja, lyhyet haastikset/turvakamerat.. Ihmebantussa on myös näillä ”välikkeillä” jokin funktio – välillä ne ovat omia sketsejään, vaikea erottaa mikä on siirtymä, mikä sketsi – ainakin sillointällöin. Jamissa oli selkeämpää siirtymä/sketsi erottelu, koska siirtymät olivat vaikeasti hahmotettavia kuvia tai esim. joku sorsan pää. Tosin löytyy Jamistakin lyhytiä, siirtymäsketsejä, esim youtubessa oleva intialainen ravintola..
        Ihmebantussa on käytetty voice overina Korpelan ja muiden monologeja, asiaan liittymättömien kuvien päällä, joissa kuitenkin kokoajan tapahtuu jotain, jotka ovat itsenäisiä sketsejä jo sinänsä. Tällaista ei mielestäni myöskään ollut JAMissa. en tosin mene takuuseen.
        Mielestäni juuri Vemparen, Treffisketsit ja piitkät monologit ovat esimerkkejä ei-JAM tyylistä. Lyhyiden dokkareiden lisäksi JAMissä ei ole noin suoraa tv-rip offia.. JAMissa on aina se alkuruno mutta sellaiselle tasolle bantu ei koskaan siirtynyt, samoin JAMissa taitaa olla yksi sketsi missä mies puhuu kameralle ja valittaa (tai nyt muistan vain yhden), mutta sekin oli enemmän tällainen 90-luvun musiikkivideotyylinen sketsi. Monologit ihmebantussa erittäin dominoiva osa tyyliä.
        Tietenkin myös se seikka, joka on monissa keskusteluissa tullut esille, että ei JAM keksinyt tyyliään itse, Morris on varmana katsonut, niinkuin monet muutkin, David Lynchin lyhytelokuvia(ja pitkiä) jotka ovat sekoittaneet onnistuneesti ahdistavuutta ja naurua. Mutta ihmebantu ei lähentele sitä rajaa, vaan jää vielä JAMin taakse. synkkyydessä siis.
        Tosin nämä kaikki seikat ovat täysin irrelevantteja suhteessa sisältöön, joista JAMia muistuttavia ovat hauta/kuolema aiheiset, kooma-maskotti..synkemmät aiheet. Sarjoissa on samaa. En siis väitä, etteikö JAM olisi hyvinkin samankaltainen, pointtini on, ettei kyse mielestäni ole kopioinnista sen enempää kun monissa muissakaan vahvatyylissä tuotteissa.
        zzz

      • Nimetön permalink
        heinäkuu 21, 2009 5:54 am

        Re: Viittaus puuttuu
        Ihan totta: myös eroja huomataan.
        Enkä ihan varsinaisesti tajua, miten ad hominem Kallen mielipiteestä negatoisi sen, että IB:n Morris-viba on (vielä) vahvempi kuin Julmiksen aiemmissa proggiksissa – plus että IB:n tekijäjoukko on osin eri.
        Oma ”onpa Jam” -olo syntyi Vemparenin ja ensimmäisen sketsin pohjalta, joten nettiin tungetut turvakamerajutut mielipidevaikuttajina voit tunkea esim. hanuriin.
        Ja eksplikoi toki näkemäsi vissit erot.
        Olli

    • Nimetön permalink
      heinäkuu 20, 2009 1:41 pm

      Re: Viittaus puuttuu
      Olisiko ohjelman alku- tai lopputeksteissä pitänyt sanoa että ”kiitos inspiksestä Morrisille”. Lukemissani artikkeleissa ei kysytty mistä vaikutteet on tulleet, ennenkuin hesarin viimeisessä artikkelissa. En myöskään usko että mainoskampanja ”Ihmebantu hakee fiiliksiä JAMistä” olisi ollut sen parempi idea. Väittäisin että jollain tavalla nettiin sujautetut ennakkopätkät olivat tällaista mainontaa.
      Itse kyllä näen visuaalisuuden ja äänimaailman samankaltaisuuksissa myös vissejä eroja, keinoja joita ei JAMissa ole käytetty.
      Se on jännä miten monet ryntäävät kommentoimaan ohjelman visuaalista tyyliä kuin olisivat jonkinmoisia asiantuntijoita, K.Kinnunen mukaanlukien, mutta kun tarkemmin katsoo sarjan käyttämiä keinoja niin huomataan kyllä myös eroja siinä missä yhtäläisyyksiäkin.
      Luulen että jos mm. niitä turvakamerajuttuja ei olisi laitettu nettiin etukäteen, reaktio olisi ollut pienempi. Tosin itse näen niissä myös samaa kuin julmahuvin välipätkissä..
      Tällainen leimaaminen tuntuu rasittavalta tässä tilanteessa, koska se keskustelu pitäisi viedä laajemmalle tasolle, esim. suomalaisissa elokuvissa tai musiikissa.
      .z.

  2. Nimetön permalink
    heinäkuu 16, 2009 8:31 pm

    Viittaus puuttuu
    Mun näkökulmasta (http://samizdat.info/kuva/2009/05/julmahuvin-seuraava-proggis-jam/) ongelma ei ole lainaamisessa, ongelma on lähdeviitteen puutteessa. Jos aihepiiri on kovin samanlainen, lähestymiskulma on kovin samanlainen ja vielä audiovisuaalinen toteutuskin on kovin samanlainen, niin… what’s the point? Kai sitä jotenkin olettaisi alkuperäistä/edeltäjää kommentoitavan, modifioitavan, paranneltavan.
    Olli

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: