Skip to content

Haalitun taiteen kokemisen lykkääminen ja haja-ajatuksia Žižekistä

maaliskuu 24, 2009

Jokaisen kirja/leffa/levykeräilijän perusongelma on tietenkin aika, tai pikemminkin ikuinen lukemisen/katsomisen/kuuntelemisen lykkääminen. Varsinaisesti aika ei ole ongelma, sillä oikeastaan nykykokemuksessa sisältö tai sisällön kokeminen ei ole enää merkityksellistä (se pikemminkin usein tuntuu jotenkin pakolta ja ylimääräiseltä). Tuotteen haaliminen kokoelmiinsa ja tieto siitä, että tuote/teos odottaa hyllyssä riittää jo tuotteen "omaksumiseksi".

Žižek ehdottaa tähän "vastauseksi" (pikemminkin: tähän liittyen) jonkinlaista "interpassiivisuuden"  käsitettä; hän käyttää esimerkkinä videonauhuria ja nauhoitetuista elokuvista muodostuvaa ja katsomatta jäävää kokoelmaa, mutta ilmiö on analoginen kaiken taiteen/viihteen kasaamisen kanssa. Žižekin mukaan videonauhuri on "Toinen", joka katsoo elokuvat puolestamme, jonka kautta koemme tai joka kokee meidän kauttamme. Jonkinlainen rekisteröityminen eittämättä tapahtuu symbolitasolla, sillä saamme todella nautintoa jo pelkästä kokoelman kasaamisesta; jokainen tunnistää tyydytyksen, minkä saa vaikkapa ostetun DVD-leffan muovien avaamisesta.*

Jos tämän ajatuksen taustoja kelaa, tulee vastaan jatkuvasti lisääntyvä interaktiivisuus, se miten kokija toisaalta pääsee vaikuttamaan jatkuvasti yhä enemmän nykyobjektin säännönmuodostukseen, mutta miten toisaalta objekti tämän kääntöpuolena (interpassiivisesti) samalla "pelaa itseään" meidän puolestamme tai ennakoi meidät yhä paremmin ja paremmin, miten kokemisen taakka ulkoistetaan tai siirretään. Kaikessa on taustalla tietenkin jonkinlaista Lacan-Hegel-Marx -pyörittelyä subjektiobjekteineen, Toiseuksineen, fetisismeineen jne.

Olen valitettavasti liian typerä (ainakin yhden lukukerran perusteella) näille systeemeille, joten en osaa tiivistää kunnolla tai selittää auttavasti. Monsterin juttuja lukiessa tuntuu touhu menevän siihen, että ensimmäisellä kerralla hykertelee anekdooteille ja esimerkeille, toisella lukukerralla (jos sellaiseen jaksaa ryhtyä, luulen ryhtyväni) saattaa jäädä filosofis-historiallisesta kehyksestäkin jotain päähän. Sinänsä Ž:n metodi on, näin minulle on kerrottu, tieteellisesti ja soveltamisen kannalta katsoen ilmeisen päätön ja melko vapaasti riehuva, joten ehkä mutustelu onkin tärkeämpää. Samalla tavalla olen lukenut aina myös Deleuzea: kursorisesti ja sieltä täältä. Järjestelmät eivät ole kaltaiselleni pakkoliikkeistä kärsivälle pöytärummuttajalle kovin kiinnostavia tai realistisia leikkikenttiä, sillä minulla ei ole sovelluksia niille.

Tämän voisi liittää Tuli & Savussa (4/2008) lanseeraamaani "kursoriseen" lukutapaan, joka on nähdäkseni vallitseva, tai ainakin koettaa sellaiseksi pusertua.

Mutta ehkä bottom line oli nyt se, että jos kiinnostaa teoretisointi tuon "taiteenkasaamisilmiön" ympärillä, niin Žižekin The Plague of Fantasies (1997) antaa siihen liittyen pari hauskaa ajatusta ja kosolti hauskoja ajatuksia muuhun liittyen.

*Useat leffaharrastajat (no hyvä, mahdollisesti myös normikuluttajat, mutta harrastajille elokuvia tulee tietenkin jatkuvasti lisää, minkä lisäksi pidän tämänkaltaisesta oireenmäärittelystä ja kategorisoimisesta) jättävät leffat muoveihin odottamaan ensimmäistä katselua, lykäten nautintoa edelleen. Aivan kuin veljeni, joka jätti aina lahjansa avaamatta kunnes kaikki muut olivat avanneet omansa. Tähän päällysmuovin repimiseen voimme liittää jonkinlaisen ilmiselvän vertauksen immenkalvoon, kun näillä soilla kerran jo hortoillaan. Tai ehkä kysymys on yksinkertaisesti vain ylenpalttisesta käytännöllisyydestä: elokuvat säilyvät paremmin muoveissa ja mitäpä niitä avaamaan, jos ei vielä katso. Edellinen on sympaattista, jälkimmäinen kylmää ja aavistuksen neuroottista. Toisaalta myös pervolla tavalla ihanaa, kun muistaa, että katsomisen lykkääminen jatkuu määritelmän mukaan ikuisesti. Tällöin myös muovien avaaminen lykkäytyy, siirtäen nautintoa ikuisesti ja täten samalla muodostaen kyseisen nautinnon, fantasian siitä. Ja niin edelleen.  

Mainokset
14 kommenttia leave one →
  1. maaliskuu 24, 2009 12:50 pm

    Minulla on ainakin tapana poistaa ne muovit hetimiten ja kokeilla levyn toimivuutta, niin ei tarvitse katsomaan alkaessa huomata, että kyse on maanantaikappaleesta. USA-levyissä on yleensä muovien lisäksi rasittavat teipit, joiden irrottamisesta on erityisen vaikea nauttia.

    • Nimetön permalink
      maaliskuu 24, 2009 4:15 pm

      erittäin hyvä blogi tämä

    • Nimetön permalink
      maaliskuu 24, 2009 4:15 pm

      erittäin hyvä blogi tämä

    • maaliskuu 25, 2009 12:39 pm

      joo tarkistamisella minäkin olen avaamista usein perustellut, tosin en ole jaksanut enää viime aikoina erityisemmin tarkistella: minulla on vain n. 220 dvd:tä, mutta toisaalta yksikään niistä ei ole ollut viallinen.
      teipit on perseestä. tosin mulla ei ole aluekoodivapaata soitinta, niin ei tule usasta juuri tilailtua.

      • Nimetön permalink
        maaliskuu 26, 2009 12:18 pm

        Materiaa
        Muistaakseni New Yorkerin Zizze-jutusta on hieno sitaatti, joka on minullakin blogin kyljessä: ”Videos and DVDs have ruined movies for me,” he says. ”Instead of seeing the movie, I buy it, and then I have it, so why should I watch it?”
        Mutta. Mitä tapahtuu immenkalvolle, kun siirrytään aineettomiin/digitaalisiin tallenteisiin?
        OlliS

      • maaliskuu 26, 2009 12:20 pm

        Re: Materiaa
        hyvä kysymys.

      • maaliskuu 26, 2009 12:20 pm

        Re: Materiaa
        hyvä kysymys.

      • Nimetön permalink
        maaliskuu 27, 2009 7:17 pm

        Re: Materiaa
        ”Mutta. Mitä tapahtuu immenkalvolle, kun siirrytään aineettomiin/digitaalisiin tallenteisiin?”
        Ihmiset uhraavat sotkuisan ja jälkityöstöä vaativan defloraation vaivattomalle ja hetkelliselle, nopeasti ohitettavalle runkkailulle.
        – Jaakob

      • Nimetön permalink
        maaliskuu 27, 2009 7:17 pm

        Re: Materiaa
        ”Mutta. Mitä tapahtuu immenkalvolle, kun siirrytään aineettomiin/digitaalisiin tallenteisiin?”
        Ihmiset uhraavat sotkuisan ja jälkityöstöä vaativan defloraation vaivattomalle ja hetkelliselle, nopeasti ohitettavalle runkkailulle.
        – Jaakob

      • Nimetön permalink
        maaliskuu 26, 2009 12:18 pm

        Materiaa
        Muistaakseni New Yorkerin Zizze-jutusta on hieno sitaatti, joka on minullakin blogin kyljessä: ”Videos and DVDs have ruined movies for me,” he says. ”Instead of seeing the movie, I buy it, and then I have it, so why should I watch it?”
        Mutta. Mitä tapahtuu immenkalvolle, kun siirrytään aineettomiin/digitaalisiin tallenteisiin?
        OlliS

    • maaliskuu 25, 2009 12:39 pm

      joo tarkistamisella minäkin olen avaamista usein perustellut, tosin en ole jaksanut enää viime aikoina erityisemmin tarkistella: minulla on vain n. 220 dvd:tä, mutta toisaalta yksikään niistä ei ole ollut viallinen.
      teipit on perseestä. tosin mulla ei ole aluekoodivapaata soitinta, niin ei tule usasta juuri tilailtua.

  2. maaliskuu 24, 2009 12:50 pm

    Minulla on ainakin tapana poistaa ne muovit hetimiten ja kokeilla levyn toimivuutta, niin ei tarvitse katsomaan alkaessa huomata, että kyse on maanantaikappaleesta. USA-levyissä on yleensä muovien lisäksi rasittavat teipit, joiden irrottamisesta on erityisen vaikea nauttia.

  3. Nimetön permalink
    maaliskuu 29, 2009 9:14 am

    mulla on hyllyssä monta elokuvaa joissa on muovit vielä päällä. pidän niiden koskemattomuudesta. olen siis nähnyt ko. leffat jo aikaisemmin jossain. jotain tyydytystä kaiketi sitten saa siitäkin, että omistaa koskemattoman version itseen vahvasti vaikuttaneesta elokuvasta.
    t.r

  4. Nimetön permalink
    maaliskuu 29, 2009 9:14 am

    mulla on hyllyssä monta elokuvaa joissa on muovit vielä päällä. pidän niiden koskemattomuudesta. olen siis nähnyt ko. leffat jo aikaisemmin jossain. jotain tyydytystä kaiketi sitten saa siitäkin, että omistaa koskemattoman version itseen vahvasti vaikuttaneesta elokuvasta.
    t.r

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: